Dag 5: Montagu

3 maart 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

De hele warme avond ging naadloos over in een hele warme nacht. Ondanks de ventilator hebben Jose en ik erg slecht geslapen door de hitte. Na het ontbijt verlieten wij het mooie hotel Ikhaya Lodge op weg naar Montagu. De drukke Kaapstadse wegen gingen over in brede, lege wegen, waar soms mensen en kinderen naast de Autobanen liepen. Hier en daar waren er wegwerkzaamheden, waarbij i.p.v. verkeerslichten mensen de hele dag een bordje om draaiden: Stop en Go! Of i.p.v. Waarschuwingslichten de hele dag met een vlag zwaaiden om mensen te attenderen op de werkzaamheden. Onderweg deden we Genadedal aan, het eerste Zendelingendorp van Zuid-Afrika, waar arme kleurlingen wonen. Er was een leuk pleintje met een schattig kerkje en leuke huisjes erom heen. We reden door naar Greyton, een mooi plaatsje waar voornamelijk Engelse welgestelden wonen. Overal schattige Engelse huisjes met leuke naambordjes. Het was leuk geweest om hier een beetje rond te lopen,maar het was echt te warm, dus we reden door.
Om kwart voor 3 kwamen we aan bij Viljoensdrift, een wijnproeverij waar je ook kon lunchen. De lunch werd aangeboden in een kistje met daarin een tafellakentje, een snijplankje met een mes, en kaas, vleeswaren en heerlijk warme broodjes. De flesjes sap en fris, stonden in een soort wijnkoeler met blokjes ijs erin. Dat ijs was ook heerlijk ter verkoeling dus Jose en ik wreven ons er lekker mee in. Het restant gooiden we terug in de wijnkoeler. Later zagen we dat Mart ijsblokjes in zijn drinken had gedaan. Lachen dus. Hij heeft het overleefd! In deze wijnproeverij was een waternevelinstallatie die ons voortdurend voorzag met koele waternevel. Heerlijk verfrissend.
Rond 4 uur arriveerden we op de camping in Montagu, het stadje waar Karin 10 jaar geleden begon. Verrassend hoe goed Karin Zuid-Afrikaans kan spreken. "Ons het reserveert." We kregen een leuk, eenvoudig huisje. Op de camping was een zwembad. Heerlijk was dat, ook al duurde het minuten voordat Annelies door was. Eendjes zwommen gezellig met ons mee in het zwembad. Er lagen eendendrollen aan de kant, ook er in? 'S Avonds nog gezellig uit eten, Hollandse kost deze keer, en toen naar bed.

1. Harry:
    5 maart 2015
    En wij moeten het hier doen met 8 graden.... dit weekend 15. Ook erg lekker dus, maar wij hoeven ons niet in te wrijven met ijsblokjes. Klinkt allemaal erg goed zeg. Ben benieuwd naar de verhalen over de 'game drives'. Zo te lezen een heerlijke vakantie!