Dag 6: Montegu

4 maart 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

Vandaag moesten we om 9 uur vertrekken om deel te nemen aan een tractortocht de bergen in. Het was gelukkig niet zo warm als gisteren. Wat bewolking. Bij een boerderij verzamelden we. Er waren wel zo'n 45 mensen die op, voor en achter de tractor zaten. Wij zaten bovenop naast onze charmante chauffeur die een korte broek, kniekousen en bergschoenen aanhad. De tocht ging steeds hoger en hoger de bergen in.  Ongelooflijk dat zo'n tractor dat trekt. Magnefique uitzichten. Hier en daar stond er nog een enkele protea (hele mooie bloem) in bloei, maar omdat we in de nazomer zitten waren de meeste al uitgebloeid. Als ze allemaal in bloei staan moet het helemaal een prachtig gezicht zijn, maar ook nu was het landschap schitterend. Nog nooit zoiets gezien. Toen we op het hoogste punt aangekomen waren, op1500 meter, stopten we bij een trekkershut. Daar kregen we een glaasje Muskadel, een typisch Montagues drankje, en wat zoete Montaguse lekkernijen. Daarna gingen we de berg weer af.
We werden afgezet voor een Potjiekos, een typische Zuid-Afrikaanse lunch waarbij de gerechten in gietijzeren pannen worden bereid. Onderin gaat het vlees, daarop de aardappelen en daar weer op de groenten. Je had lamsvlees, kip en waterkers. Het staat dan uren te pruttelen. We kregen ook nog brood en broodvarianten als voorgerecht en ook nog een nagerecht. En nog koffie, een volwaardige maaltijd. Heel erg lekker.
Rond een uur of 4 waren we weer op de camping, waar we het even rustig aan hebben gedaan. Daarna zijn we gaan wandelen door Montagu. Het is een klein stadje tussen de bergen, en doet wat Amerikaans aan met zijn brede straten en lichte, mooie huizen. We hebben het huis van Wim en Ria gezien, de vrienden van Karin waar zij de eerste maanden van haar verblijf in Zuid-Afrika heeft gelogeerd. Daarnaast nog het oude huis van Donovan, waar Karin ook nog heeft gewoond, de Bed and Breakfast die Karin ooit heeft willen kopen, het huis van de moeder en van de zus van Donovan etc. Heel leuk om een beeld van dit alles te krijgen.
'S Avonds begonnen rond een uur of half 10 de eersten van ons al aanstalten te maken om naar bed te gaan. Ongelooflijk vroeg. We staan weliswaar ook rond een uur of 7 op, maar dan nog. Annelies en ik hielden het uit tot 11 uur.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Harry:
    6 maart 2015
    Mooie reden om dan nog maar eens samen hiernaar toe te gaan als de proteas volop in bloei staan!
  2. Rob D:
    6 maart 2015
    Heeft José het recept van de Potjiekos genoteerd? Dan kan ze dat bij thuiskomst een keer voor ons allemaal klaarmaken!

Veel plezier nog. Volgens mij hebben jullie het daar goed naar jullie zin.
  3. Nellize jansen:
    6 maart 2015
    Hallo luitjes. Ja die hitte is afmattend maar het avontuur wat jullie beleven maakt alles goed denk ik. Het recept v. d. Potjiekos lijkt mij ook wel wat, is het zo' n beetje als skottelbraaj ? Jose Wil je het recept voor mij bewaren? Hetzelfde met die eenden hebben wij ook eens meegemaakt aan het Gardameer, maar zo' n zwembad met die hitte is natuurlijk zeer aantrekkelijk dan kijk je maar om die drolletjes heen. Ik wens jullie nog een hele fijne vakantie samen, wij vertrekken aanstaande maandag naar Portugal. Groetjes Nellize & Fred.
  4. Oma van Asten:
    6 maart 2015
    hallo allemaal,ik krijg af en toe spijt dat ik niet mee ben gegaan ,jullie zien nog eens wat.
    maar het zou voor mij toch niet goed zijn geweest te vermoeiend,ik kan het beter lezen.
    nog veel plezier allemaal.mam.
  5. Trees:
    6 maart 2015
    Wat lijkt het me een belevenis Hettie. Op de radio hoorde ik eergisteren over verschrikkelijke (natuur)branden bij Kaapstad, (nota bene in de buurt van de Tafelberg) en de hitte zou het nog moeilijker maken om te blussen......
    Ik hoor jou er helemaal niet over? Gelukkig maar. Heerlijk dat jullie zo genieten, van het landschap en van je familie! Wij blijven je volgen. Hartelijke groet. Trees
  6. Hettie:
    6 maart 2015
    Ja, Trees, die branden hebben wij gezien, met de blushelikopters erboven. De weg was afgesloten. Ik heb ook gehoord dat het heftig was, maar dat het ook op de Nederlandse radio was, dat had ik niet verwacht. We hebben er niet echt last van gehad, alleen veel smog.
  7. Hettie:
    6 maart 2015
    Hallo Nellize, namens Jose een hele fijne vakantie toegewenst. Van ons allemaal natuurlijk.