Dag 12: Knysna

10 maart 2015 - Knysna, Zuid-Afrika

Vandaag hadden we weer een super leuke dag. De bedoeling was om te gaan ontbijten op de golfbaan. Maar het weer viel tegen, bewolkt, winderig, koel. Dus gingen we ontbijten in een leuk tentje waar ze ook allerlei serviezen e.d. verkochten. Ook wat spulletjes die Karin had beschilderd en daar aangeboden had om te verkopen. Annelies nam er een paar mee.
Daarna gingen we naar de Animal Welfare, Karins werk. We werden hartelijk ontvangen door haar collega's. Karin gaf een rondleiding. De honden zaten in ruime buitenhokken, met schaduwplekken en hondenhokken. 2 of 3 bij elkaar. De meeste waren blij en enthousiast om ons te zien, een was wat schuw. Het zijn allemaal honden die aangeboden zijn omdat ze gevonden zijn, of waarvan de eigenaars niet meer voor ze konden zorgen. Er is een mogelijkheid om 24 uur per dag honden af te leveren.
Daarna gingen we naar de vertrekken voor de katten en kittens. Zij hebben zulke luxueuze verblijven waar menige Afrikaan jaloers op zou zijn, met airco, allerlei slaap- en speelmogelijkheden, volop voer en water, en helemaal schoon. We konden niet naar het ziekenhuis en het quarantaine gedeelte omdat er een besmettelijke ziekte heerste. Wel hebben we er aan de buitenkant langs gelopen en toen zagen we allerlei honden met gespalkte poten.
Toen gingen we naar het centrum van Knysna. We begonnen in de Knysna Mall, een winkelpassage met moderne winkels, en in de kelder een grote supermarkt waar je alles kon krijgen van levensmiddelen tot sportmaterialen tot pannensets. Hier zochten we een mooie koelbox uit die Karin en Donovan van ons cadeau kregen als dank voor hun gastvrijheid. Daarna hebben we nog leuk rondgelopen, door meerdere winkelpassages, ook eentje van vergane glorie, en de drukke winkelstraat waar volop auto's doorheen reden. Blanken, zwarten en kleurlingen liepen hier gewoon door elkaar. Het winkelpersoneel was wel hoofdzakelijk zwart of kleurling. En overal parkeergarages met gratis parkeren, hoewel soms moest je wel iemand een fooi geven die op je auto had gepast.
Ook bezochten we de Afrikaanse Markt waar we weer wat souvenirs kochten.
Daarna gingen we naar het Waterfront, want dat hebben ze niet alleen in Kaapstad maar ook in Knysna. Leuke haven, mooie boten, leuke restaurantjes en leuke winkeltjes, waar ze de prijzen wel aangepast hadden aan het toerisme.
Uiteindelijk bezochten we Thesen Island, de wijk die vanaf de veranda van Karin te zien is. Hier was een oude fabriek omgebouwd tot hotel, met alle machines e.d. er nog in. Heel mooi gedaan. Het gedeelte van de wijk waar de huizen waren, was helemaal afgesloten, behalve voor bewoners.
Het is heel erg leuk om te zien hoe onze jongste zus haar dagen doorbrengt, haar werk, waar ze haar boodschappen doet, waar ze in haar vrije tijd naar toe gaat. Wij als stadsmensen kunnen ons goed voorstellen dat ze liever hier woont dan in Montegu. Dit is echt een leuk plaatsje waar wat te beleven valt, ook al is het 's avonds een doodse boel. Bij ons zouden de terrasjes vol zitten, maar hier gaat iedereen om 10 uur naar bed.
'S Avonds namen we Karin en Donovan mee uit eten naar een restaurant dat gerund werd door Corsicanen. We hebben lekker gegeten (zoals eigenlijk elke keer dat we hier gegeten hebben, of Donovan het nu klaar maakte of in restaurants) en het uitzicht was weer prachtig. Ik denk wel dat Michiel zich achter zijn oren gekrabd zou hebben. De eigenaar liep in een korte broek, en zijn zoon (?) bediende op blote voeten. Het was sowieso niet echt een strakke organisatie, maar wel lekker en gezellig.